Skolestart 2023

Velkommen til skolestart

Skolestart er mandag 21. august 2023.

Oppmøtetider og sted:

• Alle som skal begynner på Vg1 møter i kantina kl 09:00
  • Vg2 og Vg3 møter i kantina kl 10:00. Vanlig undervisning fra kl 12:00 og ut dagen etter timeplan.

Se "Ofte spurte spørsmål" nederst på siden som gjelder første skoledag.

Første skoledag
  • Skolen spanderer pizza
  • Skolebøker vil ligge klar
  • Utdeling av fylkesPC til de som har bestilt. (med forbehold om at vi har fått den i hus)
  • Vg1 avslutter dagen kl 12:00
  • Vg2 og vg3 følger timeplan etter kl 12:00
  • Fotografering av elever vi ikke har bilde av tirsdag før lunch (til digitale skolebevis og Visma Inschool)

Hybel

Trenger du hybel så har vi kontakt med flere utleiere. Sjekk vår side om hybelutleie.

Når du har bekreftet skoleplass, gjør dette:

Nye elever:
  • Skolestartportalen  - her kan du søke om elevpc, angi språk og matematikkvariant (kun Studieforberedende) og samtykke til bruk av bilder du er med på. Krever MinId for pålogging.
  • Skoleskyssportalen - her må alle som bor mer enn 6 km fra skolen søke om skoleskyss. Dette gjelder også elever som bor på hybel mer enn 6 km fra skolen. Brukte du skoleskysskort på ungdomsskolen, skal disse brukes videre. Krever MinId for pålogging.
  • Stipend fra Lånekassen. Alle elever får utstyrsstipend når de går på videregående skole. Du må søke om dette hvert år.
Tidligere elever:
  • Alle som har hatt skoleskysskort må søke om skoleskyss hvert år. Skoleskyssportalen er åpen for søking så snart du har takket ja til skoleplass. Brukte du skoleskysskort på ungdomsskolen, skal du fortsette å bruke samme kortet på videregående.
  • Utstyrsstipend kan du søke om på Lånekassen.

Digitalt skolebevis

Vi har tatt i bruk digitale skolebevis. Skoleskysskortet vil finnes i appen til Visma Inschool og blir gyldig fra skolestart. Vi vil ta bilde av alle nye elever de første dagene som vil bli brukt på skolebeviset.

Lærebøker/Læremidler:

Skolen holder alle trykte og digitale læremidler. Du må anskaffe skrivesaker (f.eks. notatblokk, perm, penn, blyant, viskelær og annet skrivepapir) selv.

Velger du å ikke bestille elevpc, må du enten bruke en datamaskin du har eller skaffe en på egen hånd.

Utstyrsstipendet fra Lånekassen er ment å brukes til å dekke klær, utstyr, skrivesaker og pc.

På yrkesfag trenger elevene passende arbeidstøy og verktøy. Nedenfor finnes litt om arbeidstøy og utstyr for de enkelte programområdene. Noe arbeidstøy blir anskaffet gjennom skolen.

Elever på Landslinje for Bratt friluftsliv trenger også eget utstyr. De får også tilsendt utstyrsliste på epost.

Elever på Restaurant- og matfag må også påregne å bli fakturert for kostpenger for mat de spiser på skolen. For skoleåret 2023/2024 er beløpet 3000 kroner.

Elevskap og hengelås

Du får tildelt et elevskap som er låsbart. Du må selv holde hengelås får å låse skapet. Hengelås kan være hva som helst, men bøylen på låsen må ikke være tykkere enn 9 mm.

Borteboerstipend

Elever som bor på hybel kan for skoleåret 2023/2024 være berettiget til å få borteboerstipend på 5639 kroner pr. mnd. Vilkårene er at avstanden mellom foreldrehjem og hybel er mer enn 40 km eller at reiseveien er lengere enn 3 timer hver dag. Elevene må også ha ungdomsrett. Les mer om vilkår for borteboerstipend her.

Skoleadministrativt system

Møre og Romsdal fylkeskommune bruker Visma InSchool som skoleadministrativt system. Alle foresatte til elever under 18 år kan logge seg på nettsiden med MinId og følge utviklingen til sønn eller datter. Appen Inschool for elever finnes, men foresatte må bruke pålogging på nettsiden https://rauma-vgs.inschool.visma.no/
Se mer på https://rauma.vgs.no/for-deg-som-er-foresatt

Jeg har bestilt elevpc. Når blir den utdelt?

Den blir utdelt så fort som mulig etter skolestart. For elever under 18 år, må kontrakt digitalt signeres av foresatt før pc utleveres.

Jeg har ikke bestemt meg for å bestille elevpc. Når er fristen for å legge inn bestilling?

Siste frist for bestilling av elevpc er i år satt til 1. september 2023. Vi oppfordrer likevel alle til å bestille så fort som mulig.

Elevbilder - Når skal bilder av elever

Nye elever skal fotograferes en av de første skoledagene.

Når blir stipend utbetalt?

Det vil bli utbetalt så fort skolen får beskjed fra Lånekassen om å bekrefte at eleven har startet på skolen. Du vil ikke få utbetalt stipend om du har byttet skole og ikke søkt på nytt.

Jeg har ikke hatt skoleskysskort tidligere, men trenger det nå. Når får jeg skoleskysskortet?

Dersom du har søkt skoleskyss i Skoleskyssportalen, skal kortet ditt være klart til utlevering ved skolestart. Du kan ta bussen uten skoleskysskort den første dagen. Skolen kan også utstede midlertidig skoleskysskort (gult kort) dersom du ikke har søkt.

Har elevene muligheter til oppbevaring på skolen?

Ja. Elevene får sitt eget elevskap. Det er låsbart, men hengelås av normal størrelse (maks 9 mm) må eleven selv holde.

Når utleveres lærebøker?

Lærebøker utleveres første skoledagen. Bøkene kan oppbevares i elevskapet første natten om du ikke har tatt med noe å bære bøkene i.

Skal vi ha undervisning i fag første dagen?

Vg1 har en alternativ dag første dagen. Da skal elevene bli kjent med lokaler, timeplan, pålogging på nettverk, rutiner og mye mer. Vg2 og Vg3 har vanlig undervisning fra kl 12:00.

Kan jeg kjøpe mat og drikke ved skolen?

Elevkantinen er åpen fra første skoledag. Vi tar kun kort.

Snarveier