Handlingsplan 2025-2026

Jf. Delstrategi. Kvalitet i videregående opplæring 2024-27 og Oppdragsavtale for Rauma vgs 2025-2027

Nedenfor kan du se hvilke tiltak vi skal gjennomføre for hvert resultatmål.

UTVIKLINGSMÅL 1: LÆRINGSMILJØ

  • Flest mulig av elevene fullfører og består opplæringen
    • Tidlig identifisering av elever som står i fare for ikke å bestå fag og/eller har stort fravær, slik at opplæringen tilpasses den enkelte elev
    • Knytte skolens spesialpedagogiske kompetanse til flere fag og til pedagogisk utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet

 

  • Gjøre elevene selvstendige og robuste
    • Gi tilbud om hybelkontakt og fadderfamilie for hybelboere
    • Videreutvikle integreringen av RAU-makker
    • Involvere elevene i og utfordre dem på hvordan de – hver for seg og i fellesskap – kan bidra til et godt læringsmiljø for alle

 

  • Få en felles forståelse av hva en inkluderende praksis innebære
    • SEI-kurs for alle ansatte
    • Involvere den enkelte elev i egen opplæring gjennom undervisning og vurdering som omfatter refleksjon over sammenhengen mellom egne mål, eget arbeid og egen innsats

 

UTVIKLINGSMÅL 2: OVERGANGER

  • Skape kontinuitet i overgangen fra ungdomsskole til videregående, og fra videregående til yrkesliv og studier
    • Organisere utdanningsmesse på RVS i samarbeid med alle ungdomsskolene i Rauma kommune
    • Utvide fagsamarbeidet med ungdomsskolene
    • Utforske andre mulige samarbeidsområder med ungdomsskolene
    • Samarbeide med lokale og internasjonale aktører om utplassering, praksis og prosjekter samt yrkes- og karriereveiledning

 

UTVIKLINGSMÅL 3: PROFESJONSFELLESSKAPET

  • Alle bidrar til en god delingskultur
    • Organisere deling av kompetanse på planleggingsdager og i annen fellestid
    • Legge til rette for gode digitale delingsarenaer
    • Drøfte faglige og pedagogiske utfordringer i fagfellesskapet og innen hvert utdanningsprogram

 

  • Alle fag har lokale læreplaner
    • Planlegge og organisere arbeid med lokale læreplaner på planleggingsdager og annen fellestid
    • Utarbeide lokale læreplaner som inneholder lokale læringsmål med tilhørende konkrete vurderingskriterier
    • Utarbeide årsplaner som er forankret i nasjonale og lokale læreplaner. Årsplanene inneholder tema/fagområde, konkret innhold/aktivitet, undervisningsmetode og vurderingsform

 

  • Utvikle samarbeidsområder med Gjermundnes vgs
    • Gjennomføre og evaluere planlagt fagsamarbeid
    • Gjennomføre fagdag/fagtur for alle ansatt
    • Undersøke andre mulige samarbeidsområder og vurdere gevinsten av disse