Jf. Delstrategi. Kvalitet i videregående opplæring 2024-27 og Oppdragsavtale for Rauma vgs 2025-2027
Nedenfor kan du se hvilke tiltak vi skal gjennomføre for hvert resultatmål.
UTVIKLINGSMÅL 1: LÆRINGSMILJØ
- Flest mulig av elevene fullfører og består opplæringen
- Tidlig identifisering av elever som står i fare for ikke å bestå fag og/eller har stort fravær, slik at opplæringen tilpasses den enkelte elev
- Knytte skolens spesialpedagogiske kompetanse til flere fag og til pedagogisk utviklingsarbeid i profesjonsfellesskapet
- Gjøre elevene selvstendige og robuste
- Gi tilbud om hybelkontakt og fadderfamilie for hybelboere
- Videreutvikle integreringen av RAU-makker
- Involvere elevene i og utfordre dem på hvordan de – hver for seg og i fellesskap – kan bidra til et godt læringsmiljø for alle
- Få en felles forståelse av hva en inkluderende praksis innebære
- SEI-kurs for alle ansatte
- Involvere den enkelte elev i egen opplæring gjennom undervisning og vurdering som omfatter refleksjon over sammenhengen mellom egne mål, eget arbeid og egen innsats
UTVIKLINGSMÅL 2: OVERGANGER
- Skape kontinuitet i overgangen fra ungdomsskole til videregående, og fra videregående til yrkesliv og studier
- Organisere utdanningsmesse på RVS i samarbeid med alle ungdomsskolene i Rauma kommune
- Utvide fagsamarbeidet med ungdomsskolene
- Utforske andre mulige samarbeidsområder med ungdomsskolene
- Samarbeide med lokale og internasjonale aktører om utplassering, praksis og prosjekter samt yrkes- og karriereveiledning
UTVIKLINGSMÅL 3: PROFESJONSFELLESSKAPET
- Alle bidrar til en god delingskultur
- Organisere deling av kompetanse på planleggingsdager og i annen fellestid
- Legge til rette for gode digitale delingsarenaer
- Drøfte faglige og pedagogiske utfordringer i fagfellesskapet og innen hvert utdanningsprogram
- Alle fag har lokale læreplaner
- Planlegge og organisere arbeid med lokale læreplaner på planleggingsdager og annen fellestid
- Utarbeide lokale læreplaner som inneholder lokale læringsmål med tilhørende konkrete vurderingskriterier
- Utarbeide årsplaner som er forankret i nasjonale og lokale læreplaner. Årsplanene inneholder tema/fagområde, konkret innhold/aktivitet, undervisningsmetode og vurderingsform
- Utvikle samarbeidsområder med Gjermundnes vgs
- Gjennomføre og evaluere planlagt fagsamarbeid
- Gjennomføre fagdag/fagtur for alle ansatt
- Undersøke andre mulige samarbeidsområder og vurdere gevinsten av disse