Handlingsplan for Rauma vgs 2022 - 23

Jfr Kvalitetsplan for videregående opplæring i Møre og Romsdal 2020-24 og Oppdragsavtale for Rauma vgs 2021-2023

UTVIKLINGSMÅL 1: ELEVENES LÆRING

RESULTATMÅL: TILTAK:
Elevene skal oppleve at undervisningspraksisen på skolen fremmer læring, lærelyst og indre motivasjon (tro på egne evner).
  • Læreren bygger sin undervisningspraksis på prinsipper som fremmer læring og skaper motivasjon hos elevene.
  • Læreren stiller tydelige forventninger og gir tydelige tilbakemeldinger på elevens innsats og arbeid.
  • Læreren og elevene legger til rette for utvikling sammen.
  • Læreren jobber for å skape læringsmiljø hvor det trygt å utfordre, utforske og prøve-og-feile.
Selvstendige elever som er kritiske og reflekterer rundt egen faglig utvikling og læring.
  • Lærerne samarbeider om gradvis å bygge opp den enkelte elevs evne til å være kritisk til og reflektere over egen læring og utvikling.
  • Læreren anvender prinsipper for prosessorientert læring. (veiledning underveis)
Læringen skal oppleves både overkommelig og tilstrekkelig utfordrende for den enkelte elev.
  • Læreren prøver ut ulike undervisningsmetoder og didaktiske grep for å tilpasse undervisningen til den enkelte elev.
  • Læreren legger til rette for et høyt læringstrykk til elever som trenger ekstra utfordringer, og samtidig forenkler til elever som trenger det.
  • Faglærere bruker systemet for Fagrapporter for tidlig å fange opp elever som har manglende tilfredsstillende utbytte av den ordinær undervisning.

UTVIKLINGSMÅL 2: SAMFUNNSAKTØREN

RESULTATMÅL: TILTAK:

Rauma vgs er lokale ungdommers førstevalg for videregående utdanning.

Skolen er en tydelig og viktig samarbeidspartner for lokale bedrifter, foretak og organisasjoner.

• Skolen skal etablere og synliggjøre en strategi for rekruttering og markedsføring.
  • Alle lærere skal bidra til rekruttering og markedsføring innen sine fag.
  • Skolen skal bidra til at alle elevene får et godt innblikk i lokale karriere- og jobbmuligheter.
  • Skolen skal utvikle tettere samarbeid mellom grunnskolen og vgs i Rauma kommune.
  • Alle utdanningsprogram skal utvikle konkrete

UTVIKLINGSMÅL 3: PROFESJONSFELLESSKAPET

RESULTATMÅL: TILTAK:

Alle ansatte opplever et profesjonsfaglig fellesskap kjennetegnet ved:

• tilhørighet og medeierskap
  • samhandling på tvers av fag, funksjoner og roller
  • refleksjon over egen og andres praksis
  • kreativitet, nytenkning og positiv energi
  • kollegialt samhold.
  • Alle skolens ansatte reflekterer sammen rundt vår faglige utvikling og læring.
  • Alle ansatte fremstår som profesjonelle og bidrar til utvikling av skolen som en attraktiv utdanningsinstitusjon og en god arbeidsplass.
  • Den enkelte ansatte skal være en god kollega og bidra til et kollegialt samhold.
  • Felles møtetid for lærere og miljøarbeidere brukes på pedagogisk utviklingsarbeid. Utviklingsarbeidet skal være forankret i utdanningsforskning, skolens planverk samt lokale behov/interesser, og egen erfaring.
  • Felles møtetid for alle ansatte brukes på utviklingsarbeid som fremmer skolens rolle i samfunnet – lokalt og i et mer overordnet perspektiv.
  • Tur med pass er et ønske for å knytte ansatte mer sammen.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.